Ärligheten i oss alla

 
Ärlighet är viktigt för mig.
 
Utan ärlighet finns ingen tillit - utan tillit finns inget att bygga på.
 
Idag fick jag frågan om jag alltid är ärlig själv.
 
Det nakna och ärliga svaret är nej.
 
Den vita lögnen infinner sig vid tre tillfällen:
 
1) När jag skyddar någon som jag älskar
 
2) När jag skyddar mig själv
 
3) När jag inte vill såra någon annan med sanningen.
 
Frågorna som nu infunnit sig är:
 
1) Är det inte på den andres ansvar att hantera sanningen?
 
2) Varför utsätta sig själv för vissa omständigheter om man inte kan hantera konsekvenserna?
 
3) Är det inte bättre med en hård sanning än en mjukare vit lögn?
 
Det jag kommer fram till är:
 
Vi väljer lögnen för att vi inte kan stå för sanningen.
 
Anledningen är enkel - vi kan inte deala med konsekvenserna vilka de än må vara.
 
Sanningen kan även vara att vi inte orkar eller har förmågan att deala med andra människor.
 
Av olika anledningar.
 
Kanske för att en människa har missbrukat ditt förtroende.
 
Här kommer därför en dagens sanning från mig:
 
Jag är rädd för aggressiva, påträngande och hotfulla män, min ryggsäck innehåller erfarenheter som färgat mig så starkt att jag hellre går undan än tar en diskussion om jag känner mig trängd.
 
Vem den än må vara.
 
Jag jobbar på förändringen hos mig själv  - den tar tid och är oerhörd smärtsam att hantera.
 
Det fina är att jag är ärligare än någonsin tidigare OCH jag kan säga nej.
 
Visst är det fantastiskt?
 
 
 
K // Annan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Idag fick jag frågan om vad ärlighet betyder för mig.
 
Den betyder allt för mig.
 
Tillit är allt.
 
Jag fick frågan om jag själv alltid är ärlig.
 
Mitt nakna och ärliga svar är nej.
 
När tillämpar jag lögnen?
 
Vid tre tillfällen:
 
1) När jag skyddar någon jag älskar
 
2) När jag skyddar mig själv
 
3) När jag inte vill såra andra
 
 
Frågan är då .. hur viktig är då ärligheten.
 
Kanske måste jag omvärdera det som jag har prioriterat högst för att ärligt inse att vi omöjligt kan vara ärlig i allt om vi inte kan stå för konsekvenserna av att vara ärlig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0