Vad vi gjorde genom Barens matkasse

Några dagar har förflutit.
 
Jag blev sjuk 10 minuter efter det att jag entrade hemmet i måndags. Jag vet att det är för att jag varvade ner 3000 varv när jag kom hem. Mission completed. Vi gick hela vägen rakt över mållinjen.
 
VI gjorde alla skillnad. TILLSAMMANS.
 
Men jag var helt känslomässigt slut och jag skall försöka att översätta storheten i detta.
 
 
Jag visste innan vi påbörjade matkassen att det fanns ett behov. Varför? För att vi har ett utanföskap. Och i det finns ett känsligt begrepp som kallas fattigdom.
 
När jag vet om att vi har ett behov - varför har jag då blundat? Vaför har jag då inte gjort det jag kan, när jag kan? Förut? Tidigare?
 
Svaret är enkelt. För första gången i hela mitt liv följde jag mitt eget hjärta till 100% och jag vek inte en tum från utsatta mål och den destination som var satt.
 
Vet ni ..det fanns människor som skrattade åt mig för att jag ville göra skillnad.
 
Man kallade mig ideella Anna .. man skrattade åt kassarna för man insåg inte vad de egentligen betydde.
 
Jag bemötte skrattet med tystnad - ibland svarade jag lugnt tillbaka :
 
- Skratta ni .. ni vet och förstår inte vad det betyder. Ni har missat hela poängen. Fullständigt. Jag förlåter er för det. Men .. det är oerhört fult att skratta åt någon i behov. Vi är alla olika långt gången i insikten om om vad som betyder något här i livet. Det säger mer om er än vad det säger om mig.
 
2013 blev året när vändningen kom.
 
Därför att: när matkassen startade på allvar kom även översättningen på HUR många av er som verkligen har insikt om vad mjuka värden betyder. NI var överlägsen. Mitt hjärta jublade OCH de som hade skrattat åt matkassen ändrade åsikt OCH handlade varor som de själva lade i kyldiskarna.
 
Vet ni vad det betyder?
 
Det betyder att vi trotsade rädslan hos andra människor och utmanade omgivningen att kapitulera inför hårda värden som vi inte vill ha mellan oss alla. Och det viktigaste:
 
VI VANN!
Tillsammans.
 
 Detta är ett av de otroligt många tack som kom till mig/ oss efter den 23/12.
Ni alla där ute som hjälpte till är de mjuka värden som tog fram godheten i oss alla. Ni såg till att hjälpen kom fram där den skulle.
Känn in glädjen i ovan skrivna text .. den är överväldigande.
 
Jag bygger ofta broar - länkar samman människor - talar om flödet i processer som leder framåt.
 
Men aldrig har det skett i så mjuka värden som vi gjorde det i nu.
 
Gissa vad jag tänker göra under 2014?
 
Just det .. bygga broar .. överallt där jag rör mig.
 
I mjuka värden.
 
Tillsammans med er.
 
Det är kärlek <3
 
Villkorslös kärlek. 
 
// Anna
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anders R

Fantastiskt bra jobbat Anna m.fl. Stor KRAM!

Svar: Stor KRAM tillbaka! :)
Anna

2013-12-27 @ 17:28:23
URL: http://www.ramstrand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0