Vad stalking gör med en människa

 
Ibland .. läser jag något i media eller på nätet om saker som rör upp känslor inom mig.
 
Igår var en sådan dag.
 
Jag läste om nätmobbing och stalkers. Idag kollade jag på Uppdrag granskning;
 
 
 
 http://www.svt.se/ug/sa-har-later-hatet-mot-kvinnor-2013
 
 
 
Det gör saker med mig när jag ser dessa kvinnor .. jag vet vad det gör med en människa.
 
Anonyma kommentarer på min blogg, elaka ord .. för att såra & skrämma.
 
Trådar på nätet och facebook - hiskeligt nedsättande ord om mig som person. Smutskastning. Förnedring. Personangrepp. Påståenden som är horribla.
 
Jag har även fått utstå:
 
Dolda samtal där någon andas i luren - men ingen som säger något.
 
Samtal från män som på knacklig engelska sextrakasserat mig.
 
Varför benhandlar man någon annan så ovärdigt?
 
Jag bemötte allt med tystnad.
 
För jag vägrade att ge energi till det som är skruvat .. och jag anser att det är skruvat att behandla andra människor så illa.
 
Jag har blivit varnad för att blogga om saker som upprör.
 
När det var som värst var jag livrädd för att vara ensam .. jag undvek att gå på stan. Till och med under dagtid.
 
Även om vänner till mig sparat skärmdumpar om allt som skrivits eller sagts om mig .. IP adresser säkerställda .. så gjorde det saker med mig.
 
En anmälan finns gjord till polisen.
 
OM något skulle hända så finns den där som ett underlag.
 
Om man kan jaga en människa så skoningslöst .. om man kan behandla en annan människa så ovärdigt .. hur nära är då steget till något annat?
 
Jag kan inte svara på den frågan.
 
 
Det jag VET är detta:
 
Jag föraktar verkligen fega satans jävla människor som sitter bakom skärmen och skriver en massa jävla skit som de inte står för .. för om de verkligen gjorde det skulle nätet vara det sista stället på jorden att hantera åsikterna på. 
 
 
Jag blir bara så frustrerad .. för det är verkligen så orättvist.
 
Att behandla någon så illa att hon flyr sitt eget  hem .. det är för jävligt.
 
Man får inte skrämma människor på det sättet som jag har upplevt det.
 
 
Vad har det gjort med mig?
 
Jag tappade en STOR del av min naiva inställning till mänskligheten.
 
 
Jag ser med cyniska ögon på hur människan tolkar det skrivna ordet & innebörden av dem.
 
 
Men ett löfte från mig är detta .. jag kommer alltid att stå för det fria ordet och för friheten i att leva som den jag är. Jag vägrar att förminska det som är jag.
 
Det kan ingen ta ifrån mig.
 
Allra minst dem som jobbar i det tysta bakom sin skärm.
 
// Anna
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0