Samtalet till Friends

 
 
Idag tog jag upp telefonen och gjorde ett samtal till huvudkontoret Friends,
 
Jag ville veta hur man arbetar och samverkar kring ämnet  mobbing.
 
Jag fick prata med en av distrikts cheferna och jag blev mycket imponerad över hur de samverkar och arbetar för att sprida information och hur de samordnar sina utbildningar.
 
Jag blev MYCKET imponerad över kompetensen och hur proaktivt de arbetar.
 
 
Jag tillhör den skala av människor som agerar när jag ser och hör att det finns ett starkt behov.
 
I synnerhet när det kommer till barn.
 
Tänk om du och jag .. tillsammans med enkla medel kan vara med och påverka för att ge våra barn  en vardag som alla egentligen har rätt till?
 
Tänk om någon som du och jag kan ta del i frågor som är känsliga - för att hjälpa dem som inte vågar eller kan säga saker högt?
 
Tänk om det skulle göra all skillnad för ett barn som lever i vår närhet?
 
 
En egen reflektering över detta är vad jag själv gör för att påverka.
 
Vad gör vi för att påverka?
 
Och gör vi det överhuvudtaget om det inte gäller oss själva eller de våra?
 
Alla  vet att man skall vara snäll. Men helt ärligt .. alla är inte snälla.
 
Jag reflekterade så djupt idag att jag kom fram till att jag själv som vuxen kan bli utsatt någon gång iband -  det finns faktiskt vuxna som pratar utan att tänka efter. Som gjort mig fundersam eller ledsen för att de vill platta till mig - med dumma ord.
 
Anledningen är glasklar.
 
 
Egen taskig självbild. Behov av att få hävda sig. Behov av att få ta plats. Listan kan göras lång.
 
Vuxenmobbing. Dessa vuxna har egna barn.
 
Gissa vad de barnen får lära sig av sina förebilder???
 
 
Jag skall säga vad jag vill .. jag vill att vi skall bli ännu mer upplysta om vad elaka ord & handlingar gör med oss människor .. jag VET att det känns när ett barn inte vill leva för att omgivningen ställer till ett helvete i skolan & på fritiden.
 
 
Det är sjukt att det finns barn som vill dö för att de inte orkar med sin vardag.
 
Bara för att ingen vuxen satte ner foten och satte STOP för sanningen och den är denna: mobbing är utbrett och fullt aktiv runt och bland oss.
 
(Bilden är lånad från google.se)
 
Jag hoppas att det finns många med mig som vill vara med och påverka och inte bara sätta ner foten - utan stampa ner den ordentligt!
 
För även om det inte gäller mitt barn, eller ditt barn så är mobbing illa.
 
 
Tillsammans gör vi skillnad - om vi vill.
 
Jag vill .. vill du?
 
 
 
// Anna 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0