Missbrukad

 
Igår bloggade jag och lade till ett meddelande från min mamma .. först tvekade jag, det var privat, det var mellan mig och min mamma. Men så hade jag en tanke bakom allt .. att visa er var jag kommer ifrån. Det är faktiskt så, att få beröm får människor att känna att de duger precis som de är.
 
Att jag faktiskt syns som individ. Att någon älskar mig precis som jag är. Det är viktigt att få höra det, som barn så att man får med sig tryggheten att veta vem man är. Som vuxen för att fortfarande få känna tryggheten i att veta att jag syns och jag är älskad. Fortfarande.
 
 För den jag är.
 
Sedan inträffar ändå livet, med allt det goda och det onda. Det gör saker med människor. Jag vet vad jag pratar om.
 
Jag vet vad utanförskap och rädsla betyder. Jag vet hur det känns att vara den som känner sig jagad, förföljd och utsatt. Jag vet vad isolerad betyder och vad det gör med mig som individ.
 
Det är aldrig okey.
 
Framförallt så är det aldrig mitt fel att någon annan missbrukar mig som person.
 
Men det är mitt ansvar att säga nej - nu räcker det.
 
Därför delar jag ofta privata saker med er - för att visa att bland annat kärlek är viktigt att få, oavsett om man är ett barn eller vuxen.Att det är viktigt att någon ser, lyssnar och stöttar.
 
Idag införskaffade jag tre tavlor som jag bara måste ha hemma, de representerar tre av de viktigaste sakerna i mitt liv:  förmågan att våga välja kärlek till mig själv, att alltid vara sann mot mig själv, för en sak skall ni veta, sanningen kommer alltid ikapp lögnen och den segrar alltid SAMT glöm aldrig att stanna upp för att andas!
 
Jag tror på det goda hos människan, man får kalla mig naiv - men jag vägrar låta det onda segra över de goda. Det gäller bara att våga tro på sig själv.
 
Och känna tillit till sin nästa.
 
Kärlek till er alla // Annan
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0