Vems åsikter är rätt?

 
 Idag har jag haft en dag med mycket tankar och funderingar ..
 
De uppstod efter att jag läste en artikel igår om en flicka som blev våldtagen av flera personer.
 
Jag reagerade för att det är lätt att identifiera sig med flickan och känna att ett hennes liv kommer aldrig mer att kunna bli detsamma. Något mycket viktigt hos henne är för alltid förstört - nämligen tilliten till andra människor.
 
Någon tog sig friheten att utnyttja hennes kropp. Mot hennes vilja. Om och om igen.
 
Hon kan läka - ja, men hennes erfarenheter kommer att jaga och förfölja henne.
 
För det är hennes verklighet.
 
Skall man bry sig om sådant?
 
Vad som händer andra människor?
 
Och vem skall man lyssna  till om man nu känner att man bryr sig?
 
Det är ju en trixig fråga det där.
 
Därför att - alla som har en åsikt tycker ju såklart att just det som de säger är sanningen eller så som man bör se på saken, eller tolka det för all del.
 
Och då ställs vi inför ett nytt faktum.
 
Människans olikheter och förmåga till att tolka, känna, värdera och agera.
 
Vi skiljer oss enormt i detta.
 
Jag tycker inte att det skall vara ett öga för ett öga.
 
Inte en tand för en tand.
 
Men jag tycker inte heller att man skall vara rädd för att säga när man tycker att saker och ting är fel.
 
Källor.
 
Det är trixigt detta också.
 
Allt vi läser, allt vi hör .. allt vi tar in är någon annans sanning att väga in noga.
 
Men handen på hjärtat - hur ofta gör vi det?
 
Vi ser något på nyheterna och vi reagerar - vi hör hur människor har åsikter och vi rättar in oss i ledet beroende på vilka individer vi är, hur vi är uppfostrade eller vilka grundvärderingar vi har.
 
Men vad gör att min röst väger mindre än någon annans?
 
Och varför skall man vara rädd för att inte få tala - eller dela andras åsikter?
 
Trixigt.
 
 
Jag tog på mig kläderna och drog rakt ut i naturen .. det enda ställe där jag reboostar snabbt.
 
 
 
 
 
Detta är en Chihuahua och en Springer Spaniel- två olika raser inom arten hund.
 
De leker, sover, äter och lever sida vid sida med varandra,
 
De blir osams ibland .. om ett ben, eller om att få ligga närmast mig .. då säger jag till och visar va dsom är okey och vad som är fel .. jag ser till att de får rätt kost, rätt motion och rätt underhåll - i den mån jag mäktar med.
 
 
Min reflektion under promenaden blev därför denna.
 
Jag tror på oss - människan. För att - det krävs så lite för att vi skall må bra. 
 
Att se varandra, att prata, att beröra och att förstå att olika är vackert är en bra början.
 
Om jag kan något bättre än dig så vill jag gärna lära dig att förstå - jag skrattar inte åt dig om du inte har samma kunskap som mig. Hur vi lär in är också väldigt individbaserat.
 
 
Mjuka värden .. betyder allt för mig.
 
Hela tiden beröra omgivningen med mjuka värden,
 
Jag kommer aldrig någonsin att sluta tro på oss människor - till den dagen jag dör kommer jag att stå upp för mänskligheten genom att sprida mina åsikter genom mjuka värden. Det betyder inte att jag är rätt och andra fel. Det betyder att tillsammans är starkare än ensam.
 
För att jag bryr mig.
 
Kärlek till er // Anna
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0