Inte rasist men ..

Jag är så innerligt trött på människan som har allt men som ändå sitter och gnäller på hur eländigt allt är.
 
Jag funderar hur det rör sig där uppe - vad för känsla som kickar igång när en pratar om invandrare.
 
Känslan som säger: NÄMEN vänta nu .. varför får de medan jag inget får gratis????
 
Speciellt när vi pratar om hur mycket pengar de får:
 

Fråga: Hur mycket pengar får en person i månaden som kommer som flykting till Sverige?

Svar: Personer som söker asyl i Sverige och inte själva kan försörja sig har rätt dagersättning medan de väntar på beslut. Denna ersättning ser ut såhär enligt Migrationsverket:

Bor den sökande på en av Migrationsverkets anläggningar där fri mat ingår är dagersättningen:

  • 24 kr/dag för vuxna ensamstående
  • 19 kr/dag per person för vuxna som delar hushåll
  • 12 kr/dag för barn t.o.m. 17 år (fr.o.m. tredje barnet halveras bidraget)

Har den sökande eget hushåll och sköter matinköpen själv är dagersättningen:

  • 71 kr/dag för vuxna ensamstående
  • 61 kr/dag och person för vuxna som delar hushåll
  • 37 kr/dag för barn upp till 3 år
  • 43 kr/dag för barn 4–10 år
  • 50 kr/dag för barn 11–17 år (fr.o.m. tredje barnet halveras bidraget)
 
( källa: Migrationsverket)
 
71 kronor per dag .. som förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.
 
Ja .. det känns ju verkligen som att de lever i överflöd?!?
 
Lägg till att OM de hade haft ett HUMANT val så skulle de hellre leva i sitt hemland än här i Sverige - men de är flyktingar av en orsak: DE HAR FLYTT!!!!
 
Jag har tagit del av så många berättelser detta året. Människor som har öppnat sina hjärtan, tårar, uppgivenhet, rädsla .. berätteler om varför de är här. Barn .. som sett sina föräldrar dö i kriget. Ensam i världen.
 
Jag vet inte .. men jag kan inte se det humanitära i att hata människor som inget har, som lever utan att veta något om sin framtid, som vill drömma men som inte vågar, kan eller förmår för att de är märkta. Av lidande och en sorg som många av oss ALDRIG ens kommer i närheten av att känna.
 
Borde vi inte vara tacksam för det .. att vi inte vet hur det känns?
 
Så varför ser de som har mycket ner på de som inget har?
 
VAD ger rätten till att döma vem som skall ha och vem som inte skall ha rätten till livet?
 
Pengar? Makt? Geografisk tillhörighet?
 
Jag säger och påstår att det handlar om okunskap.
 
Jag säger och påstår också:
 
- Oavsett hudfärg, så är vi fortfarande människor. Alla.
 
 

Så idag, imorgon och dagen efter det och alla andra dagar så länge det behövs .. kommer jag att hävda att vi är människor och att det är enbart med kärlek till och för varandra som vi kommer någonvart. Vi vill alla ha trygghet.Vi vill alla leva där vi kan bygga en framtid. En gemensam framtid.
 
Jag är skitless på alla främlingsfientliga inlägg som florerar på fb och andra sociala medier.
 
HALLÅ, PLOCKA UR JORDAXELN UR ARS*ET OCH FÖRSTÅ ATT VI ALLA ÄR MÄNNISKOR!
MED SAMMA GRUNDLÄGGANDE BEHOV & RÄTTIGHETER TILL ATT FÅ EN TRYGG UPPVÄXT!
 
( bilden är lånad från google.se)
 
 
Vi delar oftast en och samma önskan: att få leva med vår familj och se våra barn växa upp. I fred.
 
Det är det jag jobbar för.  För allas skull.
 
Jag vill ha fred .. vad vill du ha?
 
Tack // Anna
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0