När jag är trött

 
När jag blir extra trött behöver jag en överdos av kärlek. Idag är det en sådan dag.
 
 
Då behöver jag några specialingredienser:
Kids, natur och djur.
 
Speciellt bra kombo när jag är ledsen på vuxna är kids  .. varför?
 
SVAR:
 
De lever EXAKT här och nu. De är äkta känslor, skratt, glädje, lek, gemenskap och kärlek i sin renaste tappning. De lockar fram barnet i mig på ett kick och jag svär .. den samhörigheten jag upplever när jag spenderar tid med barn är bäst i hela världen. För den är till 100% äkta och ärlig.
 
Vad är det då som är så bra med det?
 
 
Bus .. en massa bus så att barnet i mig vaknar ordentligt.
 
Kids have more fun!
 
 
Skogen .. för där hittar vi all energi vi behöver OCH hur mycket som helst att titta på - speciellt när det är barn med på hajken.
 
 
 
Skrattet har ekat mellan trädstammarna idag och barnet har hela tiden återgett vad sinnesintrycket var .. Ååååhhhhh - kolla svamparna moster ekade det i skogen idag .. åååhhhh, så vackra träd .. åååhhh, häääääär skulle jag vilja bo!! Mooooster .. se vilka fiiiiiiina kottar!!
 
 
OOOOOHHHHH, blommor utbrast barnet och dök ner på alla fyra längs stigen ..
 
Allvarligt .. hur ofta ser ni en sådan hängiven handling inför naturens innehåll när ni är ute och går med en vuxen?
Aldrig - skulle jag våga mig till att påstå. Det är BARN som har kvar den naturliga tillgivenheten och förundran över vad naturen skapar och ger. Den glädjen och den energin - är för mig fantastisk.
 
 
WOW!! Utbrast barnet när vi traskade på stigen hand i hand .. kolla mooooster vilka blåbär!!
Ivrigt stoppade vi i oss de blå bären och skrattade nöjt över att vi hittat så stoooora bär!
Enkel lycka - men så härligt befriande lycka.
 
 
När vi vände och gick hem visslade jag på hundarna.
 
Maja: Alla hundarna kommer när du visslar på dem, moster.
Jag: Ja.
Maja: Svante kommer alltid när jag ropar.
Jag: Är det för att du är bestämd?
Maja: Näää, för han VET att han alltid får hundgodis. Du vet moster, när man är snäll mot djuren så kommer de. Alltid. Du är också alltid snäll moster. Det är därför de kommer när du visslar.
Jag: Precis så är det Maja .. och vet du .. så ska man vara mot människor också. Snäll.
 
Jag har fått världens bästa kärleksdos idag. Dosen heter Maja 6 år. Hon tog min hand, följde med ut i naturen och lockade fram barnet i mig. Nu är jag återigen glad, lycklig och tacksam.
 
En tröstande tanke är att barnen är morgondagens vuxna .. och om vi bemödar oss om att se dem, vara med dem - ta del i det de är .. och uppmuntra deras lekfullhet, så tar de med sig det när de växer upp till vuxna. Och har vi tur så blir morgondagens vuxna mer lekfulla och glada. För ni vet .. glädje är källan till gladare och snällare människor. Gladare och snällare människor betyder en bättre värld.
 
Barn är fantastiska. Faktiskt det bästa som finns. De är morgondagens vuxna.
 
Kärlek // Anna
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0