Det sagda ordet

 
Vi är alla olika. Jag tycker att olika är vackert. Nästan jämt. Men inte alltid.
 
 
 
 
 
 
 
Vi, människan, förmedlar en känsla på olika sätt och uppfattar därför det sagda ordet olika beroende på vem vi är och vilka verktyg vi kan använda oss av för att bemöta det sagda ordet.
 
Det finns ett tillfälle där jag ogillar olika.
 
Det är när människan använder sig av olika härskartekniker med syfte att såra, förminska eller på annat sätt kuva en annan människa.
 
Därför att .. det sagda ordet kan aldrig tas tillbaka.
 
Det följer med oss år, decenium senare - genom hela livet tills vi dör.
 
Det kan blekna, såren som ord kan åsamka. Men de läker aldrig riktigt.
 
Det som kanske är det sorgligaste i att såra någon med hårda ord .. är att budbäraren far lika illa som mottagaren. 
 
Ingen mår bra av att vara elak.
 
Hårda ord gör vansinnigt ont.
 
Speciellt om man känner varandra väldigt väl och använder ordet som slagträ där man vet var det känns.
 
Akilleshälen.
 
Det är lågt, det är övertramp. Det är härskarteknik.
 
 
Därför .. snälla var försiktig med hur ni använder ordet när ni skall förmedla ett budskap.
 
Agera aldrig i affekt.
 
Vänta med orden tills ilskan lagt sig.
 
Jag brukar säga att man kan förmedla en och samma sak på 10 olika sätt - det gäller bara att välja det bästa.
 
 
Vad är det vi lär våra barn?
 
Att vara snäll - att man får inte säga fula och elaka ord till varandra.
 
Tänk om fler vuxna levde efter hur de själva lär ut .. hur skulle då världen se ut?
 
Kärlek // Anna
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mats

Fint skrivet Anna!
Kram
Mats

Svar: Det är min sanning. Kram
Anna

2014-01-07 @ 22:08:52
Postat av: Lena

Jag tycker verkligen om att följa och ta del av dina sanna och kloka ord varje dag <3

kram Lena

Svar: Tack Lena .. vad glad jag blir för det. Kram // Anna
Anna

2014-01-08 @ 05:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0