Rise like a Phoenix

 
Fotograf Frida Pehrson.
 
 
 
Här kommer en bildserie .. på mig. För många av er är det ett gäng bilder på en exponerad kvinna. För mig är de så fruktanvärt mycket mer. För mig är det återuppståndelsen från död och förföljelse till liv och fullständig frihet.
 
För mig är det .. to rise like a Phoenix.
 
Ni förstår, idag delar jag med mig av den sida från mitt förflutna som under en lång tid jagade mig dag som natt.
 
Jag har ett förflutet som slagen, förföljd, hotad och verkligheten av att vara så trasig som en människa kan bli. Jag gick i flera års terapi för att överhuvudtaget förstå och få in i mitt medvetande hur något så hemskt kunde hända mig och hur jag skulle hitta tillbaka till livet.
 
Har ni någonsin sett er egen spegelbild utan att veta vem som tittar tillbaka?
 
Jag har gjort det .. sett min spegelbild och inte haft en aning om vem som tittade tillbaka. 
 
Det är oerhört skrämmande.
 
 
Det är ingen tillfällighet att människor idag söker tröst, svar och kraft hos mig - jag vet hur det känns, jag vet hur det är att leva i utanförskapet och det viktigaste .. jag vet inte bara hur man överlever, jag vet även vägen tillbaka till livet.
 
Jag känner igen en vilsen och trasig själ på 1000 tals mils avstånd .. jag sträcker ut min hand till alla som vill ha förändringen, det vill säga vägen tillbaka till livet. Eller som jag säger till de mina:
 
- Min dörr står öppen för hela världen, men bara om viljan till förändring finns där, inte en käft kommer över min tröskel om en inte vill ha livet -  på riktigt.
 
 
Jag vet vad människan behöver.
 
 
Kärlek till sig själv för att kunna vara fri i sin helhet.
 
 
 
Jag är Ronja Rövardotter i högklackat och kavaj .. jag kan bestiga vilket berg som helst och jag skrattar hela vägen upp!
 
 
Jag älskar sommaren. Men kärleken till livet bär jag med mig 365 dagar per år. Oavsett årstid.
 
 
Jag är ett barfotabarn. Skogen är min bästa vän och källan till återhämtning. 
 
 
Jag är min fars dotter - jag går min egen väg och söker ingen att hålla i handen för att vara trygg. Jag  ÄR min egen trygghet.
 
 
Ensamhet för mig är den största gåvan av dem alla - en stund där jag får ta all plats i mitt eget liv. Det skapar sinnesfrid och ro i själen.
 
 
Det fanns en tid när jag satt i mörkret och skuggorna var min bästa vän. Det fanns en tid när jag var fånge i min egen kropp och hjärna. Det fanns en tid när rädsla var den känsla som övertog allt annat. Bara den som har förlorat allt har allt att vinna. 
 
 
Jag skiter fullständigt i vad andra tror, tänker eller tycker om mig. Att jag vet -  det är det enda som räknas. Jag är förändrad - jag har gjort hela resan. Jag går min egen väg - oberoende av någon annan. Jag förlorade allt - men vann högsta vinsten efter mitt fall.
 
 
 
 
Rise like a Phoenix.
 
 
Jag vet vem jag är. Jag är hel som männika. Jag är min egen.
 
Inget skrämmer mig.
 
Jag älskar den jag är.
 
Villkorslöst.
 
Jag är livet. 
 
Jag flyger fritt och vet exakt vem som möter mig när jag ser mig själv i spegeln.
 
Tack!
 
 
// Anna
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0