Alltid i fri vilja

 
 
Jag pratar ofta till människor som rör sig mycket kring eller nära mig om den fria viljan och vad det betyder. Jag säger:
 
- Min dörr står öppen för hela världen, men .. ingen får kliva över min tröskel för än förändringen till det bättre har påbörjats hos den enskilda indivden.
 
Det betyder att jag är inte möjliggörare till destruktiva handlingar eller beteenden.
 
Jag pratar om att skydda min personliga integritet. Jag pratar om att älska mig själv så att jag kan älska andra. Hela vägen.
 
Det min resa har lärt mig är insikten om att jag kan aldrig hjälpa en annan människa till något bättre. För att människor skall må bra måste de jobba med sig själva först, ta ansvar för sina egna liv, förlåta det de har gjort mot sig själva för att kunna leva i ärlighet - när det har hänt får de mer än gärna kliva över min tröskel och leva sida vid sida med mig.
 
Det betyder att jag bryr mig inte om vilket bagage människor har, vad de har gjort eller inte har gjort, jag bryr mig inte om vad andra människor säger eller tycker om mig eller de som jag väljer att ha i min närhet .. jag ser individen, alltid individen. Sprungen ur valet att ta ansvar för hur vi agerar både mot oss själva men även mot vår omgivning.
 
Betyder det att jag dömer andra människors sätt att leva?
 
Nej, absolut inte.
 
Jag ser och förstår att våra liv är vår egen resa för att hitta våra egna sanningar och att vi måste få gå vår egen väg för att nå den. Min resa är min och din resa är din. Hur vägen ser ut eller hur lång tid den är - det är irrelevant. Det är målet med den som räknas - att lära sig att älska sig själv och skydda sin integritet.
 
Min uppgift är inte att tala om för någon hur den skall leva sitt liv.
 
Min uppgift är att värna om min integritet så att jag inte blir möjliggörare till destruktiva handlingar - ur det kommer sunda och friska relationer. Ur det kommer gemenskap som bygger på förtroende. Ur det kommer styrka att våga och orka göra förändringar som vi tillsammans blir starkare av.
 
 
Många frågar ofta hur jag orkar?
 
Det är det som är hela poängen. 
 
De människorna som jag ger min tid till har påbörjat sin resa till det bättre. De tar ansvar för sig själva och för hur de agerar mot sin omgivning. De VILL ha förändringen till det bättre. Ingen av dem är möjliggörare till destruktivitet - snarare tvärtom. De vet vad som räknas och vad som verkligen betyder något i livet och priset för den insikten är oftast skyhögt.
 
Det de alla har vunnit, och det gäller mig själv också .. det är livsglädje och förmågan till att älska.
 
Så .. min dörr till omvärlden står på vid gavel, kom.. kom i fri vilja.
 
 
 
Olika är vackert. Olika är starkt. Speciellt när den kommer av fri vilja <3
 
 
 
Kärlek // Anna
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0