Jag stänger boken

 
Nej .. jag uppskattar inte oärlighet, det är något som protesterar högljutt inuti mig varje gång jag kommer på någon i min närhet med att vara just oärlig.
 
Jag tänker vara naken i min sårbarhet om varför.
 
Jag har ett förflutet där jag alltid ursäktade allt och alla oavsett hur det var för att jag såg att det fanns anledningar till varför en inte kunde vara ärlig. Jag var rädd för att stöta mig med människor och kliva på tår om jag protesterade,  ( tänk om de tog illa upp .. blev arg? skitsamma att jag tog stryk ) jag var en av de där människorna som ville behaga. Alltid behaga före att skydda mig själv.
 
Jag är förändrad. Jag ser fortfarande varför människor ljuger eller är oärlig. Jag dömer fortfarande inte. För jag förstår att det är inte mitt. Däremot tar jag fullt ansvar för hur det  skulle drabba mig om jag accepterar lögnen i mitt liv. Och jag säger nej tack. 
 
Hur mycket jag än älskar någon och vill ha kvar den personen i mitt liv, så väljer jag nej tack. Det är inte värt sorgen som det ger att ha kvar människor som ljuger och bedrar. Sådant gör ont och om än värre, jag sviker mig själv om jag accepterar det. Att förlåta sig själv för en sådan sak tar år att bearbeta. Jag har gjort den resan.
 
Många människor i mitt förflutna har sagt att de aldrig skulle ha överlevt om det inte hade varit för mig .. ändå var det just de människorna som svek hårdast i slutänden. Det gjorde oerhört ont. Sådär ont att det gick sönder inuti.
 
Jag har lärt mig läxan. 
 
Jag är tacksam för de människor som har behandlat mig som sämst och grymmast .. för de lärde mig den viktigaste läxan:
 
att ärlighet varar längst. 
 
De lärde mig att ta vara på det jag har och att uppskatta det, de lärde mig att aldrig vara möjliggörare till destruktivitet, de lärde  mig allt om hur det känns att leva fri och lycklig för att morgondagen är min att göra vad jag vill med.
 
Det gör att jag med glädje kan vända på den sista sidan och stänga boken helt så jag kan skriva nya sidor i en ny bok där jag väljer att ta med sådant som är ärligt och långvarigt. Sådant som som jag mår bäst av.
 
 
 
För mig .. är det att säga ja till mig själv, till kärlek och till livet. 
 
Ikväll vände jag det sista bladet och stängde en gammal bok. 
 
Ikväll öppnar jag en ny bok och börjar skriva på ett helt nytt kapitel.
 
Ärlighet varar längst.
 
// Anna
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0