Jag älskar er alla

 
 
 
Landat hemma efter en intensiv dag. Känslomässig berg-& dalbana.
 
Min vecka har handlat mycket om en 8-årig ficka .. jag känner inte henne. Men jag känner med henne. Med allt som är jag. 100% Anna Idell känner med Nadine. Jag känner så mycket att det gör ont.
 
 
Allt började med ett meddelande när jag låg sjuk hemma för tvån veckor sedan. 
 
 
 
Svarta bokstäver, ord som landade i mitt medvetande .. känslan som översattes i mitt hjärta. Jag ringde Ida och sa:
- vad kan jag göra för Nadine?
 
 ( fina, fina, storhjärtade Ida med sin dotter Ronja som är Nadines bästis )
 
Det var liksom aldrig någon fråga om något annat .. jag sa till Ida där och då .. du kan inte skicka sådant till mig .. mitt hjärta går sönder. Såklart är jag med. 
 
Jag började direkt från min sjuksäng .. jag skickade ett meddelande till Sven-Erik Lindestam, Söderhamns kommunalråd och sa att det är för j-t - vi har en 8-åring som skall utvisas fast hon är född här och har levt hela sitt liv i Söderhamn .. vi måste göra något .. kan du snälla komma och hålla tal? På det svarade han: självklart!
 
Efter det har jag kontaktat en massa andra människor som kan göra skillnad genom att stötta lilla Nadine på olika sätt. Jag är så tacksam .. jag är så tacksam för er alla. Jag älskar er för de människor som ni är. Stora hjärtan. Kärlek för er medmänniska. Ingen prestige. Bara önskan om att osjälviskt vilja någon annan det finaste i livet - rätten till att få leva sitt liv. Det viktigaste .. ni vågar ta ställning.
 
 
 
Nadine. Hon är 8 år gammal .. hon älskar hundvalpar OCH spindlar. Det enda liv hon känner till är det hon har i Söderhamn. Ser ni henne? Hon har sin tillhörighet här, tillsammans med oss.
 
 
Idag tågade vi genom staden .. enhälligt genom begynnande snöstorm för en 8-årig flickas rätt till sitt liv. Tillsammans tågade vi för frihet och kärlek. För vi känner så med henne. Jag är stolt. Så stolt över civilkuraget jag såg idag. För den starka tron på rättvisa och den fria viljan till att ge.
 
 
Jag läste upp meddelandet jag fick från Ida för två veckor sedan som var uppstarten till demonstrationståget .. jag pratade om viljan till att ge och min Jonna var med mig och hon pratade om grundvärderingar och om hur viktiga de är. Jonna, jag älskar dig. Tack för att du är den du är.
 
 
 
 
Sven-Erik Lindestam, Söderhamns kommunalråd .. helt makalös dynamisk från talarstolen pratade han om mänskliga rättigheter och visade med hela handen vad som är det enda rätta i frågan om Nadine. Han tog en mycket klar ställning i frågan och applåderna slog upp i taket om och om och om igen .. Sven-Erik, tack från djupet av mitt hjärta för att du tar ställning och vågar stå upp för en åsikt som är så oerhört viktig. Hela vågen för dig. Tack för att du är du <3
 
 
 
Lilla, söta och modiga Nadine kom upp på scenen och berättade om hur det känns att vara i den situation hon befinner sig i. Jag tror att varenda hjärta drog efter andan en stund just där och då .. kärlek till dig lilla Nadine. Vi är alla så berörda av dig <3
 
 
Jamina Jansson .. underbara, fina Jamina .. som har ett hjärta stort att det rymmer en egen värld. Sjöng så att ögonen tårades och så att hjärtat snördes ihop .. tack, tack, tack för att du tog ställning och gav där det behövdes som mest idag .. hos lilla Nadine <3
 
 
 
Elin Forslund, tack för din undersköna sång .. den lämnade inte en människa oberörd .. tack för din kram efteråt men mest, tack för dina sista ord: säg till om jag kan hjälpa till mer. Elin, det är på grund av människor som dig som vi kan göra så mycket förändringar .. människor som ger utan att förvänta sig något tillbaka .. som känner med hjärtat och ser andra .. tack för att du spred ditt ljus idag till lilla Nadine <3
 
 
 
Det största tacket vill jag ge till ALLA människor som slöt upp vid Nadines sida idag. Jag älskar, älskar,älskar er alla. Till den dagen jag dör kommer jag att bära med mig bilden av en äldre dam som började prata med mig om Nadine, hon sa:
 
- Du vet, jag var en av de första som sa att jag skulle komma idag. Jag har egna barnbarn .. det är så förskräckligt så jag ville visa att jag bryr mig.
 
Hon sa: jag ville visa mig att jag bryr mig.
 
 
Det är så jag känner mitt Söderhamn .. fullt av kärleksfulla människor som ser, ger och agerar när en medmänniska behöver det som mest. Det är alldeles fantastiskt.
 
Jag älskar Söderhamn och alla människorna som på ett eller annat sätt har berört Nadine idag -  ni är alla de största hjältarna idag. Ni gav henne det viktigaste av allt i livet: samhörighet.
 
Kärlek // Anna
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0